Stopa wydrążona – czym jest i jak się ją leczy?

Stopa wydrążona to schorzenie, które może pojawić się już we wczesnym dzieciństwie. Jego cechą charakterystyczną jest nadmierne wysklepienie środkowej części podeszwy stopy, większe podbicie oraz skrócenie stopy. Deformacja ta ma różne podłoża, ale stosunkowo łatwo się ją leczy.

feet-1153848_960_720

Przyczyny stopy wydrążonej

Tego typu wada stopy może wynikać z zaburzenia równowagi mięśniowej, którego przyczyną są zwyrodnienia dolnego odcinka rdzenia kręgowego. Towarzyszy także mózgowemu porażeniu dziecięcemu oraz niedowładom spastycznym. Stopa wydrążona wynika często z chorób mięśni oraz zmian w obrębie nerwów obwodowych. Jednak jej najczęstszą przyczyną jest noszenie za małych butów. Dlatego tak ważne jest by zwracać na obuwie baczną uwagę już w najmłodszych latach życia. Odpowiednio dopasowane buciki dla dzieci pozwolą uchronić pociechę przed tego typu wadami stóp.

Stopa wydrążona najczęściej kształtuje się u dzieci w momentach tzw. skoków wzrostowych, czyli wtedy, gdy maluch gwałtownie rośnie. Najczęściej rodzice zauważają nieprawidłowości między 10 a 14 rokiem życia dziecka. Najbardziej widocznym objawem jest podwinięta stopa nawet wtedy, gdy pozostaje w stanie spoczynku. Dziecko może się też uskarżać na ból tej części ciała.

Objawy wydrążonej stopy

Głównym objawem jest skrócenie stopy, podniesienie podbicia oraz wysklepienie w środkowej części podeszwy. Dolegliwości towarzyszą przykurcze rozcięgna podeszwowego oraz mięśni zginaczy krótkich. Ponadto palce takiej stopy są pozaginane, pojawiają się liczne odciski na podbiciu i palcach. Osoba ciepiąca na tę przypadłość może skarżyć się na ból stóp oraz pogorszenie sprawności ruchowej. Znaczącym objawem są także nierównomiernie wycierające się podeszwy butów.

Leczenie wydrążonej stopy

Leczenie schorzenia ogranicza się zazwyczaj do fizjoterapii i stosowania konkretnych ćwiczeń korekcyjnych. Dodatkowo choremu zaleca się masaże stóp oraz noszenie specjalnych butów ortopedycznych lub stosowania specjalistycznych wkładek. W naprawdę skrajnych przypadkach lekarz może zalecić operację.