Japonkom mówimy stanowcze nie!

Mimo, że sezon na klapki japonki dopiero przed nami, to już dziś przestrzegamy was przed szkodliwością tego typu obuwia. Jest ono niewskazane zwłaszcza dla dzieci, gdyż może przyczyniać się do rozwoju różnorodnych deformacji i problemów z postawą w dorosłym życiu. A jak wiadomo, pozytywne nawyki, warto kształtować od początku, dlatego zanim zdecydujesz się kupić dziecku japonki, przeczytaj dzisiejszy artykuł.

28205337141_1fa9907bee_b

Japonki to jeden z gorszych wyborów obuwniczych, jakich możemy dokonać, zwłaszcza jeśli chodzi o stopy naszych dzieci. Buty te bowiem nie zapewniają żadnego podparcia dla stopy, są niestabilne, a do tego powodują przeciążenia w okolicy palców i nienaturalną pracę całej kończyny dolnej. Ku przestrodze przedstawiamy więc największe konsekwencje, jakich możemy spodziewać się po długotrwałym noszeniu japonek.

Haluksy

Japonki wymuszają na placach stopy nadmierną pracę. To na nich bowiem spoczywa cały obwiązek trzymania klapka. W te sposób następuje przykurcz placów i ścięgien oraz przesuwanie się dużego palucha do środka stopy, co wywołuje deformacje w postaci haluksów.

Palec młotkowaty

Wspomniane przeciążenie palców powoduje również przykurcz zgięciowy w stawie międzypaliczkowym bliższym i przeprost w stawie śródstopowo-palcowym, co jest przyczyną powstawania placów młotkowatych.

Skręcenie kostki

Jako, że japonki to szalenie niestabilne buty, zbyt gwałtowne ruchy mogą powodować skręcenie kostki i inne urazy. Zwłaszcza u dzieci jest to szczególnie niebezpieczne, gdyż maluchy nie posiadają one jeszcze pełnej kontroli nad swoim ciałem.

Płaskostopie

To chyba najbardziej powszechna konsekwencja długotrwałego noszenia japonek. Powodem tego jest zupełnie płaska, niewyprofilowana podeszwa, która w żaden sposób nie kształtuje odpowiedniego wysklepienia stopy. Jeśli Twoje dziecko ma już płaskostopie kategorycznie powinno zrezygnować z japonek, gdyż te buty będą tylko pogłębiać wadę.

Ból kręgosłupa i szyi

Japonki wpływają negatywnie nie tylko na stopy, ale całe ciało. Brak amortyzacji, niefizjologiczne obciążenie palców powoduje nadmierny nacisk na stawy (kolanowy i biodrowy) oraz kręgosłup. Z czasem może to wywoływać przewlekle bóle oraz rozwój wad postawy.

Infekcje

Japonki zbierają zarazki z całego chodnika i nie stanowią żadnego zabezpieczenia dla stóp przed drobnoustrojami. Noszenie ich, to prosta droga do infekcji.

Czy trzeba zupełnie zrezygnować z japonek?

Dzieciom odradza się zupełnie noszenie japonek. Ich stopy intensywnie się kształtują i lepiej im w tym nie przeszkadzać, nawet sporadycznym noszeniem tego typu butów. Lepiej sięgnąć po obuwie profilaktyczne lub zdrowotne, które wesprze prawidłowy rozwój stopy.

W dorosłym wieku także nie należy przesadzać z japonkami, chodźmy w nich wyłącznie na plaży, basenie czy we własnej łazience. Takie bowiem jest ich przeznaczenie. Absolutnie nie wybierajmy się w nich na przechadzki po niestabilnym podłożu i nie prowadźmy w nich auta.

Pamiętajmy też, że lepiej jest wybrać japonki o grubszej, wyprofilowanej podeszwie, co zapewni choć minimalne wsparcie dla stóp. Ponadto tego rodzaju obuwie należy wymieniać, co sezon.