Czym jest metatarsalgia Mortona i jak ją leczyć?

Metatarsalgia Mortona zwana jest także nerwiakiem Mortona, nerwiakiem międzypalcowym lub neuralgią Mortona. Dolegliwość polega na dotkliwym odczuwaniu bólu w okolicy palców u stopy. Choroba może występować po jednej lub obu stronach.

physiotherapy-2133286_960_720

Metatarsalgia Mortona występuje w 9% przypadków pacjentów uskarżających się na ból stopy. Najczęściej problem diagnozuje się u kobiet w wieku 40 – 50 lat. Główną przyczyną choroby jest przeciążenie stopy, które wywojuje ucisk więzadła poprzecznego na nerw podeszwowy wspólny palców. Przeciążenie może wywołać także rozciągniecie więzadła, a w konsekwencji przewlekły stan zapalny. Ostatecznie pojawiają się zmiany zwyrodnieniowe w okolicy kości śródstopia.

Co zwiększa ryzyko?

Na powstawanie metatarsalgii Mortona szczególnie narażone są osoby posiadające wysokie podbicie lub wąskie przedstopie. Schorzenie częściej diagnozuje się u pacjentów ze stwierdzonym płaskostopiem poprzecznym, stopą wydrążoną, palcami młotkowatymi i młoteczkowatymi czy paluchem koślawym. Dolegliwościom sprzyja otyłość, niewygodne, uciskające śródstopie,  obuwie lub buty na wysokich obcasach, a także przebyty uraz w okolicy stopy oraz choroby przebiegające w okolicy nerwu podeszwowego.

Objawy

Początkowym objawem choroby jest uczucie mrowienia w okolicy między pacami lub kośćmi śródstopia. Z czasem mrowienie przechodzi w ostry ból, który znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie. Schorzeniu może towarzyszyć uczucie przykurczu palców. Dolegliwości nasilają się podczas stania, biegania lub podczas chodzenia na wysokich obcasach. U chorych często wykształca się wada postawy spowodowana tym, że zaczynają chodzić na bocznej części stopy, by uchronić się przed bólem. Objawy mogą być przewlekłe lub sporadyczne, ustępują po odpoczynku stóp i masażu.

Diagnoza

Metatarsalgię Mortona diagnozuje ortopeda, który musi wykonać tzw. test Muldera. Dla rozwiania wątpliwości często zleca się wykonanie zdjęcia RTG. Należy także ocenić stan tkanek miękkich z pomocą USG.

Leczenie

W początkowym stadium choroby pacjentowi zaleca się noszenie wkładek ortopedycznych, które maja odciążyć śródstopie i złagodzić dolegliwości bólowe. Zaleca się też rezygnację z ciasnego obuwia i wysokich obcasów. Jeśli wkładki nie pomagają, stosuje się wstrzykniecie blokady, czyli leku sterydowego, w okolice stanu zapalnego podrażniającego nerw.

W wyzdrowieniu może też pomóc terapia manualna i masaże.

Jednak najczęściej trzeba operować chorą stopę. Na szczęście zabieg jest mało inwazyjny, przebiega szybko i daje dobry efekt. Polega na wycięciu nerwu lub tkanek powodujących jego ucisk. Po operacji pacjent musi się poddać rehabilitacji.

Pamiętajmy, że metatarsalgia Mortona powstaje często w wyniku istniejących wad stóp kształtujących się już w dzieciństwie. Dlatego warto interweniować jak najwcześniej, przy zauważeniu u dziecka jakiejkolwiek nieprawidłowości. Stosowanie we wczesnym okresie butów ortopedycznych lub obuwia profilaktycznego może uchronić przed komplikacjami w przyszłości.